مسائلی که مدیر آپارتمان باید بداند
مسائلی که مدیر آپارتمان باید بداند
آپارتمان چه کم واحد و چه مجتمع، نیاز به مدیر دارد تا تمام موارد اجرایی آن انجام شود. غیر از موارد اجرایی، مشکلات آپارتمان و بسیاری موضوعات دیگر نیز به وسیله مدیر حل می شود. آپارتمان بدون مدیر مانند دانشگاه بدون رئیس است. در این مطلب سعی شده است تا مواردی که وظایف مدیر می باشد به اطلاع خوانندگان برسد.
مدیر آپارتمان کیست؟
امروزه آپارتمان در کلانشهرها اکثر املاک موجود را تشکیل میدهد. آپارتماننشینی فرهنگ است. فرهنگی که بسیاری از مردم کلانشهر از آن مطلع هستند.
برای جلوگیری از مشکلات در آپارتمان، تمام افراد ساختمان در یک مجمع عمومی شخصی را بهعنوان مدیر ساختمان انتخاب مینمایند. وظیفه او اجرای تصمیماتی است که در آپارتمان توسط ساکنین گرفتهشده است. مدیر ساختمان وظایف قانونی دارد که در این مطلب به آنها میپردازیم.
نکاتی در مورد مدیران آپارتمان:
مدیر باید فقط تصمیماتی که در آپارتمان، توسط ساکنین گرفتهشده است انجام دهد.
اگر قبل از اتمام زمان مدیریت، مدیر فوت نمود یا عزل شد، باید مجمع فوقالعادهای تشکیل شود تا مدیر جدید انتخاب شود.
تصمیم مدیر با اکثریت آراء قابل اجرا است.
اگر مدیر یک نفر باشد، بهعنوان صندوقدار آپارتمان نیز هست. اگر دو یا چند نفر باشند، یکی را بهعنوان صندوقدار انتخاب میکنند.
مدیر حق ندارد جای خود را به دیگری بدهد. او از طرف ساکنین بهعنوان امین انتخاب شده است.
مدیر آپارتمان میتواند از بین افراد حقیقی یا حقوقی ساختمان انتخاب شود.
وظایف مدیر آپارتمان:
اداره ساختمان از هر لحاظ
اجرای تصمیم گرفتهشده از طرف مجمع مالکین مگر اینکه آن تصمیم برخلاف قانون باشد.
حفظ ساختمان از هرگونه آسیبدیدگی
عدم واگذاری اختیارات به شخصی غیر از خود
بیمه نمودن تمام ساختمان و بناهای آن در مقابل آتشسوزی. این امر ازجمله امور احتیاط است که مدیر ساختمان برای نگهداری و حفظ ساختمان باید انجام دهد.
مدیر هر آپارتمان، بنا به هزینههایی که ساختمان بهصورت مشترک (نگهبان، باغبان، متصدی آسانسور، تزئینات قسمتهای مشترک، هزینه نگهداری تأسیسات و غیره) خواهد داشت، سهم هر واحد را باید مشخص کند. اگر مواردی مانند آب و برق و گاز مشترک باشد، سهم هر واحد را بنا بر مساحت واحد و تعداد نفرات تعیین نماید.
مدیر ساختمان باید به شکایات ساکنین آپارتمان رسیدگی کند. حتی اگر اعتراضات منطقی نیز نباشد، وظیفه مدیر است که به آنها گوش دهد و مشکل را رفع کند.
تمام صورتجلسات ساختمان را مدیر آپارتمان باید نگهداری کند. این صورتجلسات را تمام حاضرین امضا نمودهاند و درصورتیکه مشکلی یا اختلافی پیش آید، این صورتجلسات باید مجدد بررسی شود.
چنانچه از ساکنین آپارتمان، کسی در جلسه حضور نداشت، وظیفه مدیر ساختمان است که مراتب را به اطلاع او برساند. هنگامیکه تعداد افراد حاضر در جلسه به اکثریت رسید، جلسه برگزار میشود. مدیر موظف است ظرف ده روز، تصمیمات اتخاذشده را به اطلاع غایبین برساند.
اگر عدهای از ساکنین آپارتمان از پرداخت شارژ ماهانه سرپیچی نمودند، این موضوع باید توسط مدیر در مرحله اول بهصورت شفاهی، در مرحله دوم بهصورت اخطار در تابلوی اعلانات و در مرحله سوم بهصورت کتبی با امضاء دیگر ساکنین ساختمان و در مرحله آخر، نامه دادگاه به شخص سرپیچی کننده داده شود.
چنانچه افراد بدهکار در ساختمان، بدهی خود را پرداخت نکنند، مدیر ساختمان موظف است به اداره ثبتاسناد رسمی مراجعه نموده و حکم اجرایی بگیرد. در این صورت از طرف اداره ثبت، مأمورینی جهت توقیف اموال، برابر با بدهی او در محل حضور خواهند داشت.
مدیر ساختمان موظف است تمام خدماتی که مشترک است، از لیست خدمات افرادی که بدهکار هستند و یا از پرداخت هزینه مشترک سر باز میزنند، حذف کند. خدماتی مانند برق، آب، گاز، شوفاژ و ... نباید به افراد بدهکار تعلق بگیرد.
مدیر آپارتمان موظف است به ازای هزینههایی که از ساکنین دریافت مینماید، گواهی تسویهحساب به آنها بدهد.
چنانچه ساختمان نیاز به بازسازی داشته باشد، مدیر میتواند ساکنین آپارتمان را مطلع سازد و در مجمعی که تشکیل میدهند، تصمیمگیری نمایند که این کار انجام شود یا خیر.
پس از اینکه بنا به اکثریت آراء ساکنین تصمیم به بازسازی گرفته شد، مدیر میتواند به وکالت از طرف ساکنین دیگر برای این کار اقدام نماید و مجوزهای لازم را دریافت کند.
اگر تمام مالکین ساختمان بهاستثناء عده کمی از آنها تصمیم به بازسازی گرفتند، مدیر میتواند از طریق دادگاه حکم تخلیه واحدهای ناراضی را بگیرد.
در ساختمان مدیر حق هر کار اجرایی که بهاتفاق آراء رسیده باشد را دارد. او از طرف تمامی افراد ساکن در آپارتمان وکیل است.